Нагнітання «військової істерії» навколо «російського вторгнення на Україну» виявилося кошмаром насамперед для не винних туристів. Авіаперевізники та власники лізингу літаків один за одним «закривають» рейси в Україну, і в результаті країна опиняється в повітряній блокаді, а туристам доводиться добиратися додому найдивнішими шляхами. При цьому зараз за кордоном на різних курортах, насамперед у Єгипті та частково в Туреччині, перебувають тисячі українських туристів: очевидно, що у понеділок – останній день прямих рейсів до України, на багатьох курортах виникне паніка та тиснява – багато хто не захоче летіти на батьківщину з пересадками, і спробують встигнути сісти на останній рейс.
Також читайте матеріал “Єгипет та Туреччину можуть знову закрити для російських туристів надовго“.
Згідно з заявами авіаперевізників, рейси в Україну вже закрила голландська KLM, Lufthansa поки що «розглядає можливість призупинення польотів». Вступили і англійці – British Airways оголосила, що не використовуватиме повітряний простір України для своїх рейсів до Азії. І, нарешті, найбільш істотну заяву зробили турецькі авіалінії – «обнадійивши» туристів, що українським пасажирам надано право повернення та заміни квитків. Але як їм добиратись – так ніхто й не пояснив.
Тим часом ситуація складається так, що, згідно з повідомленнями українських ЗМІ, навіть українських перевізників не пускають до країни. Літак «теоретично» українського перевізника SkyUP Фуншал (Португалія) – Київ не впустили в Україну, і він був змушений сісти в аеропорту Кишинева. Туристів, а їх близько 200, доведеться доставляти додому автобусами. «Закрив» виліт при цьому лізингодавець, ірландська компанія, яка заявила негайну заборону на вліт літака в повітряний простір України в той момент, коли цей літак уже був у повітрі і перевізник почав терміново шукати, де посадити борт. Це, до речі, наочно ілюструє цінність українських туристів та людських життів у загальноєвропейській антиросійській істерії.
Загалом, як заявляють українські ЗМІ, протягом 48 годин усі найбільші міжнародні страховики готуються зняти гарантії щодо літаків на території повітряного простору України. “Це фактично блокада – літаки (як мінімум ті, що знаходяться в лізингу) не зможуть ні влітати в нашу країну, ні вилітати з неї”, – пишуть вони. Головна партія і тут належить англійцям: британські страхові компанії, у яких перестраховуються інші страховики, вчора розіслали всім лізингодавцям літаків світу офіційний лист, що за 48 годин перестає діяти страхове покриття в Україні та над Україною для будь-якого повітряного судна. Як пояснюють українські експерти, лізингодавці вимагають, щоб авіакомпанії, що експлуатують судна, страхували їх на суму вартості борту плюс 10% (сума може досягати 100 млн доларів). До цього плюсується страхування цивільної відповідальності на суму 550 млн. доларів на рік.
«Страхувальником може бути і українська компанія, але перестрахування йде зазвичай через британські компанії. Після заяви KLM про припинення роботи в Україні та масове відкликання працівників посольств страховий ринок занервував. Іноземці-перестраховики готуються зняти гарантії, можуть залишити остаточне рішення за страховиком, але ті навряд чи братимуть на себе таку відповідальність. Та й авіакомпанії навряд чи ризикуватимуть пасажирами та літаками. Тому ми побачимо у прямому сенсі порожнє небо – не літатимуть ні українські, ні іноземні авіакомпанії», – цитує видання заяву голови Асоціації страховиків України В’ячеслав Черняховський.
Причому авіакомпанії не отримали навіть 48 годин на підготовку до повітряної блокади, а один літак, як було зазначено вище, заборона настала буквально в повітрі. Кількість українських туристів – хоча б у тій же Туреччині та Єгипті, які виявляться заручниками брудних політичних ігор «паліїв війни», українські видання наразі не підрахували, але це «тисячі українців». Поради вони видали наступні: «З можливих пунктів посадки літаків перевізники розглядають аеропорти Східної Європи (зокрема Польщі). Туди українські пасажири будуть змушені діставатися автомобілями чи автобусами. Складно сказати, наскільки затребуваними будуть такі рейси, адже спочатку потрібно буде їхати більше тисячі кілометрів на авто і стояти на кордоні», – заявляють вони. Друге питання, якщо істерія продовжить свою переможну ходу, то автобусні перевезення теж постраждають.
«У разі скасування рейсу пасажир повинен насамперед зафіксувати цей факт – попросити видати письмове підтвердження в адміністрації аеропорту або ж представника авіакомпанії. Після цього, якщо людина, скажімо, перебуває в іноземному аеропорту і чекає на рейс в Україну, можна вимагати забезпечення житлом та харчуванням – їх має надати за свій рахунок авіакомпанія. Авіакомпанія не зможе відмовити пасажиру у виплатах на тій підставі, що, скажімо, має проблеми з лізингодавцем літака», – заявляють українські адвокати.
Міністерство інфраструктури України у свою чергу заявило, що польоти до країни продовжуються без обмежень. Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль оголосив, що уряд створить фонд у розмірі 16,6 млрд. гривень ($592 млн.) для забезпечення безперервності польотів «з точки зору страхових та лізингових компаній. «Це рішення стабілізує ситуацію в авіаційній галузі та дасть можливість нашим громадянам, які зараз перебувають за кордоном, повернутися до своїх країн», – запевняє він.